تأثیر فعالیت‌های آموزشی _ترویجی بر بهبود مراحل کشت پنبه در جهت ارتقاء عملکرد
کد مقاله : 1097-COTTONCRI3
نویسندگان
فهیمه فخار *
مربی پنبه
چکیده مقاله
این تحقیق با هدف ارزیابی فعالیت‌های آموزشی_ترویجی در بین کشاورزان پنبه‌کار در. منطقه بخش بهاران و روستای جهان‌آباد سفلی انجام شد که در حدود تقریبی 250 هکتار از اراضی این روستا به کشت پنبه اختصاص دارد. از جامعه آماری شامل 30 کشاورز پنبه‌کار در سال زراعی 1402 نظر خواهی در مورد متغیرهایی از جمله؛ انگیزه کشاورز جهت شرکت در کلاس (متغیر (a، بذر و سایر نهاده‌ها (متغیر (b، تشکیل کلاس‌های آموزشی-ترویجی (متغیر (cو کم آبی (متغیر (dنظرسنجی به عمل آمد. روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و به شیوه میدانی (حضوری و تلفنی) اجرا شد. سپس داده‌های حاصل با نرم افزار spss و آزمون فریدمن میانگین امتیازات متغیرها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. با توجه به اینکه در این نظرسنجی اکثریت کشاورزان از دسترسی به بذر مناسب و سایر نهاده‌ها رضایت داشتند اما از اطلاعات کاربردی جهت استفاده اصولی از نهاده‌ها اعم از کود، سم و غیره در زمان مناسب بی‌بهره‌اند. نتایج نشان داد، بیشترین عامل اثر گذار جهت ارتقاء عملکرد و آگاهی کشاورزان برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی متعدد و سپس کم آبی چالش بعدی کشاورزان در جهت افت عملکرد می‌باشد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: پنبه، کلاس‌های آموزشی_ترویجی، کشت و کار پنبه، گرگان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر