بررسی مزیت‌های نسبی تولیدی، حمایتی و رقابتی تولید پنبه در استان‌های ایران
کد مقاله : 1014-COTTONCRI3
نویسندگان
ناصر آسیابانی *1، امید یخکشی2، نورمحمد آبیار3
1دانشجوی دکترا
2کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان
3عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده مقاله
مزیت نسبی به توانایی یک کشور در تولید کالاها با هزینه فرصت کمتر نسبت به سایر کشورها اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی مزیت نسبی تولید و سنجش رقابت‌پذیری پنبه ایران با استفاده از ماتریس تحلیل سیاست در سال زراعی 1400-1399 است. استانهای موردمطالعه اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و گلستان است که بیش از 90 درصد سطح برداشت و تولید پنبه در کشور را در اختیاردارند. نتایج حاصل از محاسبه شاخصهای مزیت نسبی نشان داد که در بین 6 استان موردمطالعه، استانهای خراسان شمالی و اردبیل بالاترین مزیت نسبی تولید رادارند و استان فارس فاقد مزیت نسبی تولید است. نتایج محاسبه شاخص رقابت‌پذیری هزینه حاکی از دارای مزیت رقابتی بودن هر 6 استان در تولید پنبه بود و نتایج حاصل از محاسبه شاخص‌های حمایتی نشان میدهد درعین‌حال که از فرآیند تولید پنبه حمایت میشود در تمامی استانها در بازار محصول با حمایت منفی مواجه است و اثر هم‌زمان مداخله دولت در بازار نهاده و محصول پنبه به زیان تولیدکننده بود.
کلیدواژه ها
مزیت نسبی، شاخصهای حمایتی، مزیت رقابتی، ماتریس تحلیل سیاست، پنبه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر